Hur gör man kettleswings?

17e maj , 2017 i Träning
Hector

 

Det går att göra en kettleswing på lite olika sätt, t.ex. med en hand eller med båda händerna. För enkelhetens skull så börjar vi med en tvåhandsfattning.

Börja med att fatta din kettlebell med båda händerna när du står en bit ifrån, lite som amerikanska fotbollsspelare står när de ska passa en boll bakåt. När du sträcker dig efter din kettlebell gör du det genom att endast vinkla din höft framåt så att dina hamstrings (baksida lår) känns spända. På så sätt får du ordentlig fart på svingen från början. Det är väldigt viktigt att du håller en rak rygg och spänd bål. Inte för mycket svank eller kutig rygg. 

Kettleswing

 

Dra sedan tillbaka din kettlebell mellan benen med kraft, fortfarande med en rak rygg, spänd bål och ordentligt spända hamstrings. 

KettleswingKettleswing

Tryck sedan fram höften med full kraft så pass hårt att den "gungar" upp till rätt höjd utan att du använder din armar. Har du gjort rätt från början är det dina hamstrings som skjutit upp redskapet till rätt höjd. Inte dina armar eller din bål. Dina armar och händer håller endast i redskapet och bålen ger dig stöd och balans i övningen. 

KettleswingKettleswingKettleswing

När du svingat upp din kettlebell ska kroppen vara vertikal från golvet och dina axelleder ska vara i 90 grader.

 

Låt sedan din kettlebell falla fritt ner mellan benen igen så att dina hamstring späns på nytt och du kan skjuta ifrån igen. Även här ska dina armar, händer och bål endast hålla i redskapet och ge kroppen stöd och balans. 

 Kettleswing

 

Är du osäker fråga en PT på ditt träningscenter. Har du ingenstans att träna hittar du det här!

 

← Tillbaka till bloggen